اختلال شناختی خفیف یا MCI ویژگی است که تغییرات قابل توجهی را در عملکرد شناختی مانند عمکلرد حافظه و تصمیم گیری در مسائل ایجاد میکند.اگرچه این تغییرات به اندازه ای شدید نیست که منجر به اختلال در فعالیت های روزانه شود  ، اما  با گذشت زمان علائمی را از خود نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری های ناشی از زوال عقل را افزایش می دهد. دکتر لاورتسکی و همکارانش می گویند تمرین یوگا و مدیتیشن ممکن است به همان اندازه مؤثر باشد و حتی تاثیری بهتر در عملکرد شناختی داشته باشد.

طبق انجمن انجمن آلزایمر ، مطالعاتی که در مدت طولانی انجام شده نشان میدهد که حدود 10-20 درصد از بزرگسالان 65 ساله و بالاتر دچار MCI می شوند.

از بین آمار گفته 6 الی 15 درصد از بزرگسالان دچار بیماریهای ناشی از زوال عقل می شوند.

در حال حاضر هیچ داروی تأیید شده ای برای درمان MCI وجود ندارد ، پزشکان توصیه می کنند که افراد مسنی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند باید روزانه خود را با فعالیت های محرکذهنی مانند حل جدول کلمات و سودکو به منظور کاهش خطر ابتلا به زوال عقل سرگرم کنند.

یوگا در مقایسه با آموزش تقویت حافظه چه تاثیری روی زوال عقل دارد؟

در این آزمایش محققان مطالعه خود را روی 25 شرکت کننده در سنین 55 سال و بالاتر انجام دادند.

14 نفر از شرکت کنندگان به مدت 12 هفته ،  یک بار در هفته در یک کلاس یکساعته یوگا کندالینی ( Kundalini yoga) شرکت کردند و هر روز 20 دقیقه مدیتیشن کیرتان کریا (Kirtan Kriya meditation) را انجام دادند.

یوگا کندالینی به “یوگای ذهنی” گفته می شود که به بیدار کردن نیروی خفته و بالقوه میپردازد که شامل تکنینک های تنفس و مدیتیشن می باشد.

مدیتیشن کریتین یا کریستین کریا  شامل شعار دادن ، حرکات دست و تجسم نور است. دکتر لاورتسکی خاطرنشان می کند که این شکل از مدیتیشن صدها سال است در هند به عنوان روشی برای حفظ عملکرد شناختی در بزرگسالان انجام می شود.

واما 11 شرکت کننده باقی مانده بمدت 12 هفته در یک کلاس یکساعته آموزش تقویت حافظه شرکت داده شدند که به فعالیت هایی مانند حل جداول متقاطع و جداول کلمات و سودوکو بود ، مشغول بودند. ، و همچنین 20 دقیقه در طول روز را برای انجام تمرینات حافظه صرف میکردند.

در آغاز و پایان دوره مطالعه 12 هفته ای ، همه شرکت کنندگان تست های حافظه را انجام دادند و تحت تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) قرار گرفتند در نتیجه محققان قادر به ارزیابی عملکرد شناختی و فعالیت مغزی آنها شدند.

عملکرد بهتر حافظه دیداری-فضایی از طریق یوگا

دانشمندان در این مطالعه دریافتند که هر دو گروه مورد آزمایش در مهارت کلامی-مهارتی و بخاطر سپردن نام ها و لیست کلمات در پایان 12 هفته پیشرفت قابل توجهی داشته اند.

حقایق باورنکردنی درباره یوگا

حدود 21 میلیون بزرگسال در ایالات متحده یوگا را تمرین می کنند
مصرف یوگا در ایالات متحده از 5.1 درصد در سال 2002 به 6.1 درصد در سال 2007 افزایش یافته است
مطالعات نشان داده اند که یوگا می تواند استرس و درد مزمن را کاهش دهد.

چرا یوگا بهتر است؟

در مطالعه انجام شده ،شرکت کنندگانی که یوگا و مدیتیشن را تمرین می کردند در مقایسه با افرادی که در کلاس های آموزش تقویت حافظه تقویت کردند ، پیشرفت های بیشتری در مهارت ها و حافظه دیداری – فضایی و به یادآوردن کلمات و آدرس ها داشته اند.

علاوه بر این ، گروه مدیتیشن یوگا مهارت های مقابله ای و مقاومت در برابر استرس را بهتر از گروه آموزش تقویت حافظه به شرکت کنندگان آموزش داده بود.

تیم تحقیقاتی اذعان داشت که یوگا تاثیرات بسیار خوبی را روی همه افراد شرکت کننده مخصوصاً افرادی که از  MCI   رنج می برند و از نظر عاطفی در دوران بحران قراردارند ، داشته است.

دکتر لاورتسکی خاطرنشان کرد: “هنگامی که حافظه دچار اختلال می شود ، نگرانی و استرس را برای شما به همراه می آورد. “

محققان با ارزیابی فعالیت مغز شرکت کنندگان ، دریافتند که پیشرفت در حافظه کلامی و حافظه بصری – فضایی با تغییرات اتصال مغزی  ارتباط دارد، که نتایج حاصل نشان داد مدیتیشن یوگا تغییرات مثبتی را روی اتصالات مغزی اعمال میکند.

نتیجه گیری


نتایج حاصل از آزمایش فوق نشان داد که پیشرفت در حافظه  و مقاومت در برابر استرس با یوگا بهبود می یابد زیرا در حین انجام حرکات یوگا تولید پروتئینی به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF)   افزایش می یابد.

فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز پروتئینی است که توسط ژنی به نام BDNF کد می‌شود. این فاکتور از خانوادهٔ نوروتروفین هاست که سبب گسترش شبکهٔ عصبی می‌شود.

به طور کلی محققان معتقدند که یافته های آنها حاکی از آن است که یوگا و مدیتیشن می تواند یک راهکار مؤثر برای محافظت در برابر اختلالات حافظه ای و زوال عقل می باشد.

در صورتیکه تمایل به انجام تمرینات یوگا در منزل دارید ، به راحتی میتوانید از آموزش های آنلاین یوگا که در سایت و اپلیکیشن یوگان ارائه شده است ، استفاده کنید و از فواید این ورزش در سلامتی جسم و ذهن خود بهره مند شوید . همچنین در صورت تمایل می توانید DVD های آموزش یوگا در خانه را نیز تهیه کنید.

منبع

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید