• ورود
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روزه همراه با یوگا

در ماه مبارک رمضان ، ماه مهمانی خدا به سر می بریم. در این ماه بسیاری از مسلمانان وقت خود را به مناجات و رازو نیاز با خداوند متعال می پردازند و نیمی از شبانه روز خود را روزه هستند. باتوجه به طولانی بودن روزها ، استفاده از سبک زندگی درست می تواند توانایی فرد برای روزه گرفتن راه بالا ببرد. برنامه ورزشی و غذایی مناسب یکی از الزامات سبک زندگی سالم است. درست است که مدت زیادی را روزه هستیم اما نباید این امر موجب شود تا کارهای روزمره ما کنسل شود. یوگا بعنوان ورزشی که جزئی از برنامه روزانه ما هست می تواند در ماه رمضان به شکلی صحیح و درست انجام شود. در این مقاله میخواهیم در مورد یوگا در ماه رمضان صحبت کنیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

مزیت های روزه

روزه داری فرآیند هضم را تشدید می کند ، که معمولاً شامل هضم و رهایی  از سلول های بیمار ، آسیب دیده ، مرده است.

روزه داری باعث از بین رفتن سموم بدن می شود ، و همچنین فرآیند هضم را تسهیل می کند.

 انرژی مورد نیاز را که معمولاً وارد فرآیند هضم می شود ، آزاد می کند و آن را به سمت اهداف دیگر هدایت می کند. بسیاری از افراد فکر میکنند روزه گرفتن بسیار سخت است، اما بعد از چند بار روزه گرفتن متوجه می شوند که نسبت به روزهای معمول انرژی بیشتر و احساس بهتری دارند.

همراه با یوگا - روزه همراه با یوگا

از دیدگاه معنوی ، روزه موجب افزایش آگاهی شما،تمرکز شده و راه رسیدن به مدیتیشن را تسهیل میکند.

بیشتر بدانید
سیستم ایمنی بدن چگونه با یوگا تقویت می یابد؟ (قسمت دوم)

روزه داری همچنین می تواند به شما در ایجاد قدرت اراده کمک کند. شما با روزه یادمیگیرید که در برابر فشارهای جسمی مقاومت کنید ، و توانایی انجام یک کار را بدست آورید.

یاد می گیرید از غذا فاصله بگیرید و به عنوان یک شیء صرف به آن نگاه کنید ، بدون آنکه تسلیم میل و احساسات نفسانی خود شوید.

روزه اولین اصل درمانی است که موجب تقویت روح شما می شود.

همه موارد فوق موجب می شود که شرایط بدنی شما درهنگام یوگا در حالت آماده ای قرار بگیرد . از آنجا که به هنگام روزه روده شما خالی است ، تمرینات یوگا و آساناها را به راحتی میتوانید انجام دهید و تمرکز و ذهن آگاه شما در این حالت بیشتر است.

اما چگونه می توان در حین روزه یوگا انجام داد؟ در واقع چه نکاتی را رعایت کنیم که وقتی روزه هستیم توانایی انجام یوگا را داشته باشیم؟

در هنگام افطار به آنچه میخورید و می نوشید توجه داشته باشید.

هنگام افطار دقت کنید که چه می نوشید و چه می خورید . درست است که بیش از ۸ ساعت گرسنه بودید و شاید برای افطار یک برنامه غذایی چرب و خوشمزه را ترتیب داده باشید اما دقت کنید خوردن مواد غذایی که ارزش غذایی بالایی ندارد مانند فست فود، غذاهای سرخ کردنی ، شیرینی جات و…تنها حجم معده شما را پر میکند و ارزش غذایی برای تامین انرژی در طول روز بهمراه نخواهد داشت. نوشیدن آب یکی از مهمترین نوشیدنی ها پس از افطار است که موجب می شود آب بدن شما تامین شده و در حین روز احساس تشنگی نکنید.

بیشتر بدانید
حرکات و تمرینات یوگا برای کاهش استرس

آسانا همه چیز نیست

از آنجا که آسانا انرژی زیادی در هنگام انجام تمرین می گیرد ، میتوانید از انجام حرکات آسانا در هنگام روزه خودداری کنید و تمرینات پرینایاما، شاواسانا یا مدیتیشن را جایگزین آسانا کنید.

همراه با یوگا3 - روزه همراه با یوگا

زمانیکه سطح انرژی بالایی دارید را انتخاب کنید.

اگر تمایل دارید  تمرینات آسانا را انجام دهید، زمانی از روز را انتخاب کنید که سطح انرژی شما در طول روز بالاتر است .بخاطر داشته باشید که تمرینات آسانا بدلیل آنکه انرژی فیزیکی شما را کاهش میدهد  در زمانی از روز باید انجام شود که تقریبا نزدیک به افطار باشد تا بتوانید پس از افطار مواد غذایی لازم را جذب بدن کنید.

تمرینات خود را اصلاح کنید.

تمریناتی را انجام دهید که تاثیرگذاری بیشتری روی ذهن و جسم داشته باشد . پیشنهاد ما اینست که در هنگام یوگا از سایر سبک های یوگا مانند سیواناندا و آشتانگا استفاده کنید که موجب تمرکز ، افزایش ذهن آگاه و بهبود عملکرد عضلانی می شود.

چه حرکاتی در هنگام روزه انجام دهیم ؟

حرکات تنفسی در هنگام روزه می تواند ذهن شما را تقویت و احساس شما را مملو از انرژی پاک و مثبت کند . حرکت تنفس زنبور عسل ماده بهترین حرکت برای تنفس و مدیتیشن می باشد.

حرکت سلام بر خورشید تنها سیکل سنتی و اصیل یوگا میباشد که در تمای سبک های یوگا به عنوان سیکل افزایش انرژی مورد استفاده قرار میگیرد.

حرکت پل

حرکت مار کبری

حرکت جسد

حرکت کودک

نتیجه گیری :

روزه گرفتن فواید بسیاری دارد جدا از مقوله مذهبی و اعتقادی آن که دارای ثواب و اجر بالایی است. روزه موجب سم زدایی در بدن ، استراحت دستگاه گوارش و افزایش تجزیه چربی می شود. روزه با انجام تمرینات یوگا تداخلی نداشته بلکه موجب افزایش تمرکز شده و رسیدن به حالت مراقبه را راحت تر می کند.

بیشتر بدانید
درمان سیاتیک با 5 حرکت یوگای درمانی

منبع

تجربیات و اطلاعات خود را با ما به اشتراک بگذارید

در صورتیکه تمایل به انجام تمرینات یوگا در منزل دارید ، به راحتی میتوانید از آموزش های آنلاین یوگا که در سایت و اپلیکیشن یوگان ارائه شده است ، استفاده کنید و از فواید این ورزش در سلامتی جسم و ذهن خود بهره مند شوید . همچنین در صورت تمایل می توانید DVD های آموزش یوگا در خانه را نیز تهیه کنید.

0 پاسخ به "روزه همراه با یوگا"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سامانه آموزش آنلاین یوگان در راستای آموزش ورزش یوگا بصورت مجازی از سطح مبتدی تا قهرمانی در تمامی رده های سنی و همینطور ارائه پکیج های تخصصی یوگا و روانشاسی راه اندازی شده است. کادر آموزشی یوگان از اساتید و مربیان با تجربه کشور که دارای مدارک رسمی مربیگری از فدراسیون یوگا ایران، روانشناسی و همینطور دارای مدارک بین المللی میباشند تشکیل شده است تا بتوانیم آموزشهای استاندارد را در اختیار کاربران قرار دهیم. تلاش ما بر این است که مطالب مفید و تخصصی را به صورت کامل و کاربردی در اختیار شما عزیزان فارسی زبان قرار دهیم تا از تجربیات و دانسته های مربیان ما به صورت آنلاین بهره مند شوید.
کلیه حقوق سایت محفوظ میباشد.